Metal affald på en affaldsplads - Lær mere om bæredygtighed med WhiteOn Hvidevarer på abonnement

Black Friday 2022 og påvirkningen på klimaet

Så meget skade gjorde Black Friday i 2022

Hvad er Black Friday og hvor kommer det fra?

Mange ved godt at Black Friday kommer fra USA. Men hvordan blev Black Friday til noget vi dyrker? Black Friday kommer efter Thanksgiving i USA, og der er lidt delte meninger om hvordan det startede. Politiet i Philadelphia kaldte dagen black Friday for at beskrive det kaos der hørte med alle de turister, der kom til byen for at ferieshoppe. De store menneskemængder gav politiet hovedpine. Politiet skulle arbejde længere, ordne trafikstop, ulykker, butikstyveri og mange andre problemer.

Inden længe blev Black Friday brugt af alle i byen. Her prøvede butiksejere at vende termet fra noget negativt, til noget positivt. Black Friday blev først kendt i hele USA i 1980’erne, hvor ordet fik en anden betydning. Black Friday blev nu til dagen hvor virksomhederne kunne vende deres røde regnskab til det sorte. Det var altså på denne dag at virksomhederne kunne vende deres negative regnskab til det positive.

Black Friday begyndte at tage fat i Europa i starten af 2010, hvor den Amerikanske gigant Amazon, prøvede at føre deres Black Friday kampagner på det engelske marked.

I dag er det ikke kun en ting at holde Black Friday, men ting som Black Weekend, Black Week og Black Month er alle nogle begreber virksomheder bruger til markedsføring.

Der bliver udledt det der svarer til 435 tur-retur fra London til New York med fly

Det er ingen hemmelighed at mange forbrugere verden over, ser frem til alle de gode tilbud der er forbundet med Black Friday. Mange forbrugere sparer penge på ting til dem selv, men i høj grad også på julegaverne til familie og venner. Men en term der har været fremme i medierne, er ”overforbrug” altså at forbrugerne køber ting, bare for at købe ting. En statistik fra finder.com viser at omkring 60% af de adspurgte i en spørgeundersøgelse, svarede at de havde købt ting som de fortrudte efterfølgende. Black Friday i 2022 er ikke kun præget af gode tilbud ude i butikkerne, men i den grad også på deres online kanaler. Virksomheder benytter i høj grad Black Friday til at øge salget i deres butikker og webshops. Den gennemsnitlige Amerikaner brugte i 2021 441$, svarende til 3.150 danske kroner.

I år 2021, slog vi vores egen rekord ift. Forbruget, hvor hvert 5. dansker deltog og brugte i gennemsnittet 1046 kr.


Men overforbruget har en ulempe, en meget stor ulempe. Det betyder nemlig at der især på Black Friday bliver udledt mere CO2. Virksomhederne skal sørge for at have et stort lager, så de kan sælge, sælge sælge, uden at løbe tør for varer. Det gør at produktionen op til Black Friday i mange tilfælde er højere end den normalvis ville være.

Ifølge Forbes, bliver der udledt omkring 429.000 metrik tons CO2, hvilket svarer til 435 fly turer, tur-retur fra London til New York. Det svarer også til vægten af 61.308 elefanter. Med en verdenssituation som nu er det svært at sige om forbrugerne tænker mere over, hvor mange penge de bruger eller om de har gemt penge til at bruge dem på Black Friday i 2022.

Men en generel tendens viser at forbruget på Black Friday stort set er stigende hvert år, selvom mange tænker over klimaet. Det er ingen undtagelse når man snakker om Black Friday 2022.

Der er også det digitale aspekt, mange virksomheder bruger flere tusindvis af kroner, udelukkende til at markedsføre deres Black Friday tilbud. Det udleder mere CO2 når virksomheder øger deres elforbrug, bruger flere ressourcer og samtidig påvirker brugerne til at surfe rundt på nettet.

Hvordan kan man forebygge at udlede CO2?

Der er mange løsninger til at udlede mindre CO2, den bedste er simpelthen at undgå Black Friday. Det er dog nemmere sagt end gjort. Køb-og-smid-væk-kulturen er så dybt integreret i mange kulturer, og er en købsvane mange har.

Det er især elektronik der bliver solgt til Black Friday, ja faktisk er det det, som der bliver solgt mest af. Elektronik indebærer mange ting, som mobiler, tv, hvidevarer, tv, computer og meget mere. Vi hos WhiteOn gør alt hvad vi kan, for at ændre på kulturen og sikre jordens fremtid.

Det gør vi ved at tilbyde hvidevarer på abonnement. Lige nu har vi både vaskemaskine, tørretumbler og opvaskemaskine i sortimentet.

Hvordan hjælper WhiteOn med at forebygge CO2 udledning?

WhiteOns hvidevarer på abonnement indeholder livstidsgaranti, modsat den normale 2 års garanti. Livstidsgarantien, som der står i ordet, dækker for livet. Det vil sige at uanset hvad der er galt med din maskine, så fikser vi det. Vi kommer ud til din adresse og reparerer din maskine. Hvis ikke en reparation kan lade sig gøre, så sørger vi for en ny maskine.

Men hvad så med den gamle vaskemaskine/tørretumbler?

Den gamle maskine tager vi med til vores værksted, hvor vi gør alt for at få den fikset, så den kan bruges igen. Vores forretningsmodel gør op mod den traditionelle køb-og-smid-væk-kultur, så vi alle kan være med til at rede planeten, uden at gå på kompromis.

Hvis du kunne lide vores blogindlæg, så har vi skrevet en masse andre som berører lignende emner såsom:

Sådan sparer du på elforbruget, hver gang du vasker

Hvad koster en vaskemaskine

Du kan også læse om relaterede emner her.

Del artikel: